COMPARISON BETWEEN GLOBAL AND ANALYTICAL TRAINING METHODOLOGIES FOR THE DEVELOPMENT OF TECHNICAL FUNDAMENTALS SKILLS DURING SOCCER INITIATION TRAINING ON 8-9 AND 10-11 YEARS OLD CHILDREN

Fernando Bernal-Reyes, José María Yagüe Cabezón, Marta Zubiaur Gonzalez, Ena Monserrat Romero-Pérez, Omar Iván Gavotto-Nogales

Resumen


Previous studies focused on the comparison of soccer teaching methodologies in sports initiation have not obtained conclusive results about the best methodology. Therefore, the main objective of this study was to compare the effect of global and analytical training-learning methodologies on some technical fundamental skills in children of 8-9 and 10-11 years old in soccer initiation. The technical skills evaluated by the test battery of “The Soccer Star Challenge” were running with the ball, dribbling, heading and shooting the ball, in which the kids were evaluated, previously and after 40 sessions of training with each respective methodology. The results yield that both methodologies improved all the technical skills at the end of the training program. Moreover, both methods were effective, since no significant difference was found between them in the progress of the technical skills between the methodologies assessed. For the design of a training-learning program in soccer initiation, we suggest the use of activities that involved both models to develop all the players’ technical skills.


Palabras clave


dribbling; running with the ball; shooting the ball; heading; football teaching methodologies

Texto completo:

PDF (English)

Referencias


Álamo, J.M., Amador, F., Dopico, X., Iglesias, E., y Quintana Lima, B. 2011. Modelos de enseñanza en la iniciación deportiva y el deporte escolar. Estudio comparativo en judo. Apunts. Educación Física y Deportes. 102: 88-95.

Allison, S., y Thorpe, R. 1997. A comparison of the effectiveness of two approaches to teaching games within physical education. A skills approach versus a games for understanding approach.The British Journal of Physical Education. 28: 9-13.

Carratalá, E., Guzmán, J.F., Carratalá, V., y García, A. 2006. La diversión en la práctica deportiva en función del modelo jerárquico de la motivación: un estudio con deportistas de especialización deportiva. Revista Motricidad. 15: 148-155.

Chirosa, L.J., Ponce, F., y Chirosa, I. J. 2003. El efecto de dos formas de aplicación de la técnica de enseñanza mediante indagación o búsqueda, en fútbol base, sobre las capacidades condicionales y los medios técnico-tácticos individuales de la conducción y el control. II Congreso Mundial de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Granada.

Duran, C., y Lasierra, G. 1987. Estudio experimental sobre didáctica aplicada a la iniciación de los deportes colectivos. Revista Metodológica de Investigación y Documentación Sobre las Ciencias de la Educación Física y el Deporte, 7:92-128.

Echeverría, N.E. 2009. Propuesta metodológica para la enseñanza en escuelas de fútbol categorías 10 a 12 años. Portal Deportivo La Revista. 2: 1-49.

García, J.A., y Ruíz, L.M. (2003). Análisis comparativo de dos modelos de intervención en el aprendizaje del balonmano. Revista de Psicología del Deporte. 12: 55-66.

González, S., García, L.M., Contreras, O.R., y Sánchez-Mora Moreno, D. 2009. El concepto de iniciación deportiva en la actualidad. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación. 15: 14-20.

González, S., García, L.M., Pastor, J.C., y Contreras, O.R. 2011.

Conocimiento táctico y toma de decisiones en jóvenes jugadores de fútbol (10 años). Revista de Psicología del Deporte: 20: 79-97.

Méndez, A., Valero, A., y Casey, A. 2010. ¿Qué sabemos acerca de la enseñanza de los juegos deportivos? Un análisis tridimensional de la investigación comparativa de diferentes estudios de enseñanza en Educación Física Escolar. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. 18: 37-56.

Ortí, J. 2011. Aspectos metodológicos a considerar en las escuelas de iniciación al fútbol. Movimiento humano. 2:77-87.

Sánchez, J., Molinero, O., y Yagüe, J.M. 2012. Incidencia de dos metodologías de entrenamiento-aprendizaje sobre la técnica individual de futbolistas de 6 a 10 años de edad. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación. 22: 29-32.

Serra, J., García, L.M., y Sánchez-Mora Moreno, D. 2011. El juego modificado, recurso metodológico en el fútbol de iniciación. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación. 20: 37-42.

Vegas, G. 2010. Metodología de enseñanza cognitiva en la iniciación deportiva. Revista Digital para Profesionales de la Enseñanza, 7: 1-21.

Vera Haro, G., Pino Ortega J., Romero Cerezo, C., Moreno Contreras, M.I. 2007. Proposal of valuation tactical-technique by means of a situation of basic collective gamein the initiation soccer. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 12: 29-35.

Vera, J.L., Hernández, J.O., y Vera, D.A. 2012. El deporte educativo y la sociomotricidad desde el enfoque del método global referente alternativo para la conformación de un proceso novedoso de enseñanza-aprendizaje. Revista Actividad Física y Desarrollo Humano. 4: 63-70.




DOI: http://dx.doi.org/10.18633/biotecnia.v20i2.600

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.