Revisiting bioethical curricula and attitudes of undergraduate students at the Biological Sciences and Health Division of the Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa

Authors

  • David Sebastian Contreras Islas Humboldt-Universität zu Berlin
  • D Amador Águila Universidad Autónoma Metropolitana https://orcid.org/0009-0000-6633-6875
  • Norberto Abraham Tenorio Olivares Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa
  • Carlos Kerbel Kifshitz Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Autónoma Metropolitana https://orcid.org/0000-0003-3220-9178
  • Marco Aurelio Pérez Hernández Departamento de Biología, Universidad Autónoma Metropolitana
  • Enrique Mendieta Márquez Departamento de Ciencias de la Salud, Universidad Autónoma Metropolitana https://orcid.org/0000-0003-0539-6537

DOI:

https://doi.org/10.18633/biotecnia.v26.2346

Keywords:

Attitudes, bioethics, higher educations

Abstract

Bioethics has been discussed predominantly as a medical issue, although a broader perspective for its study has recently become important. Under this context, the purpose of this investigation was to evaluate the bioethical content of official undergraduate studies programs of the Biological and Health Sciences Division (DCBS) at the Universidad Autonoma Metropolitana, Iztapalapa Campus (UAMI), as well as the cognitive, affective and active components of the attitudes of the undergraduate students of their six license programs., as well as to compare these results with those obtained in a previous study (Contreras Islas et al., 2016). Data show predominantly favourable attitudes towards a bioethical perspective, with some differences between students from different licences, a similar result to that previously obtained. Thus, these results suggest that the contents within the curricula seem to have little influence on the acquisition of these attitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Díaz, J. A. (2015). Problemas éticos en reproducción humana. En Salud, condiciones de vida y políticas sociales. Miradas sobre México. López Arellano, O. y Peña Saint Martin F. (Coords.), pp. 19-42. Ciudad de México: Alames Promep.

Álvarez Díaz, J. A. (2021). Plaguicidas y bioética. En Plaguicidas y salud en Cojumatlán de Régules, Michoacán, México. Ochoa Ocaña, M.A. y Gómez Arroyo, S. (Coords.), pp. 20-42. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Ander-Egg, E. 1995. Técnicas de investigación social. Buenos Aires: Editorial LUMEN.

Andino, C. 2015. El lugar de la ética entre los saberes técnicos. Un abordaje filosófico. Revista Científica de la UCSA. 2 (2): 85-94 85. https://Doi:10.18004/ucsa/2409-8752/2015.002(02)085-094

Babbie, E. 2000. Fundamentos de la investigación social. Ciudad de México: International Thomson Editores.

Baena, G. 1996. Instrumentos de investigación: tesis y trabajos profesionales. Ciudad de México: Editores Mexicanos Unidos.

Castro de Bustamante, J.C. (2003). Teoría general de las Actitudes, Recuperado el 18 de mayo de 2024, de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8906/02CapituloParteI.pdf?sequence=3

Contreras Islas, D., Kerbel Lifshitz, C., Mendieta Márquez, E., y Pérez Hernández, M. 2016. Bioética y educación en Ciencias Biológicas. Experiencia y perspectivas en la División de Ciencias Biológicas y de la Salud, Universidad Autónoma Metropolitana – Iztapalapa, Interciencia. 41(8): 568-572.

Contreras Islas, D., Kerbel Lifshitz, C., Mendieta Márquez, E., & Pérez Hernández, M. 2017a. Diagnóstico de componentes bioéticos en el ámbito educativo de Ciencias Biológicas y de la Salud. Revista Latinoamericana de Bioética. 17 (1): 14-35. http://dx.doi.org/10.18359/rlbi.2137

Contreras Islas, D. S., Kerbel Lifshitz, C., Mendieta Márquez, E., & Pérez Hernández, M. A. 2017b. La bioética en planes y programas de estudio de la licenciatura de la División de Ciencias Biológicas y de la Salud en la UAM-Iztapalapa. En Encuentro Nacional de Ambientalización Curricular en la Educación Superior. Ciudad de México.

Contreras Islas, D. C. 2018. Bioética, innovación y diseño curricular en la Universidad Autónoma Metropolitana. Tesis de Maestría, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. Repositorio Institucional de la UAM-Xochimilco. https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/2291

González Valenzuela, J. y Linares Salgado, J. E. (Coords.). 2013. Diálogos de bioética. Nuevos saberes y valores de la vida. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica-UNAM.

Hirsch Adler, A. 2020. Dilemas éticos expresados por académicos de la Universidad Nacional Autónoma de México. Sinéctica. 54. Recuperado el 18 de mayo de 2024 de https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/1025

Hortal, A. 2010. Ética General de las profesiones. Bilbao: Desclée De Brouwer/ Unijes Universidad Jesuita.

Méndez Hinojosa, L. M. y Peña Moreno, J. A. 2006. Manual práctico para el diseño de la escala de Likert. Ciudad de México: Trillas.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). 2003. Report of the Working Group on the Teaching of Ethics of the World Comission of the Ethics of Scientific Knowledge and Technology (COMEST). Paris: UNESCO.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). 2015. Global Bioethics: What for? Twentieth anniversary of UNESCO’s Bioethics Programme. Paris: UNESCO.

Potter, V. R. 1971. Bioethics. Bridge to the future. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.

Rojas Tejada, A.; Fernández Prados, J. S.; y Pérez Meléndez, C. 1998. Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos. Madrid: Editorial Síntesis.

Sánchez Fernández, S. y Mesa Franco, M.C. 1998. Actitudes hacia la tolerancia y la cooperación en ambientes multiculturales. Evaluación e intervención educativa en un contexto concreto: la ciudad de Melilla. Granada: Editorial Universidad de Granada.

Sulbarán, D. 2009. Medición de actitudes. Caracas: Editorial de la Universidad Central de Venezuela.

Universidad Autónoma Metropolitana (UAM). 2010. Lineamientos para la conducción ética de la investigación, la docencia y la difusión en la División de Ciencias Biológicas y de la Salud. Recuperado el 18 de mayo de 2024 de https://cbs.izt.uam.mx/consejo/index.php/institucional#lineamientos-para-la-conduccion-etica-de-la-investigacion-la-docencia-y-la-difusion-2010

Universidad Autónoma Metropolitana (UAM). 2010. Reglamento Interno de la Comisión de Ética de la División de Ciencias Biológicas y de la Salud. Recuperado el 18 de mayo de 2024 de https://cbs.izt.uam.mx/consejo/index.php/institucional#reglamento-interno-de-la-comision-de-etica

Graphical abstract

Published

2024-08-22

How to Cite

Contreras Islas, D. S., Amador Águila, D., Tenorio Olivares, N. A., Kerbel Kifshitz, C., Pérez Hernández, M. A., & Mendieta Márquez, E. (2024). Revisiting bioethical curricula and attitudes of undergraduate students at the Biological Sciences and Health Division of the Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa. Biotecnia, 26, 443–457. https://doi.org/10.18633/biotecnia.v26.2346

Issue

Section

Special section: Ethics and bioethics in scientific research

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.